rosannestaiwaneseavontuur.reismee.nl

(Bijna) bye bye Taiwan...

Vorig weekend mijn laatste familieweekendje. Zaterdagmiddag toen ik aangekomen was bij mijn familie zijn we naar het plaatsje Jiji (in Nantou country, centraal Taiwan)geweest. Plaatsje vooral bekend van het treinstation. En hoewel het aantal mensen dat direct op en langs het spoor loopt, springt en zit anders doet vermoeden, er rijdt ook nog steeds een trein (die gaat de bergen in). De mensen worden overigens wel op tijd gewaarschuwd. Rond het station is het veel drukte met etenskraampjes (toeristische) winkeltjes en er worden fietsen (en dan vooral tandems) verhuurd. Na Jiji zijn we naar het plaatsje Jhushan waar een tempel staat die bekend staat om het brengen van rijkdom. Het 'bewijs' is een toiletgebouw vlakbij. Kosten: 38800000 NTD (geen typefout in nullen ;)), duur dus. Zondag zijn we naar een fabriek/museum/winkel geweest waar ze handoeken maken, waar het leukste eigenlijk is dat ze ook handoeken in de vorm van taarten, ijsjes en knuffeltjes vouwen. En daarna naar een parkje net buiten Huwei (vissen voeren, hele grote) en een kijkje genomen bij de steel bridge daar. 's Avonds gingen mijn broertje en zusje terug naar school, wat in houdt dat er niet zo actief vertaald kan worden. De oplossing: woordenboekje (met markeringen van de handige zinnen/woorden door mijn zusje) voor moeders. Uiteindelijk werkt gebaren ook. En uit 'tomorrow, good morning' en wijzen naar broodjes kan ik wel breakfast halen :). En ook mijn oudste zusje kon best wat vertalen dus compleet handen voeten werk werd het nu ook weer niet ;). Maandag met moeder en oudste zus naar Sitou park geweest. Een park ontzettend in de bergen (phoe wat een (stijle) haarspeld bochten)! En er groeit daar ook veel bamboo, En dat kun je voor vanalles gebruiken, waaronder een brug (zie foto), best stijl. En een stukje tussen de boomtoppen gelopen met de skywalk. Een loopbrug van zo'n 22,6 meter hoog en ja, je kon ook naar beneden kijken door de gaatjes. Mijn oudste zusje vond t maar niets, maar toch wat leuke foto's gesnapt. Op de terugweg dan toch nog een keertje langs opa en oma in Lugu geweest. Daar waren we nu toch niet ver vandaan. Dinsdag weer naar Taipei, mijn familie zette me af op het HSR-station in Chiayi, dus k was in anderhalf uur in Taipei (dat is inderdaad dezelfde tijd als naar Kaoshiung de week ervoor, maar deze trein stopte op meer stations). Mijn laatste weekje Taipei is vooral een on-toeristisch weekje geweest. Wat winkels in geweest (boodschappenlijstje van thuis! Handig iemand in Taiwan!). Ik heb al wel weer even mijn Nederlands kunnen oefenen met een vader en geadopteerde dochter die ook even op de zevende sliepen. Was wel gezellig even anderhalve dag. Verder vooral nog even wat tijd doorgebracht bij de baby's. Want ook die ga ik missen. De airco vertoont wat kuren, dus van de week werd de office van Zuster Rosa (directrice) voor een dagje omgetoverd tot geïmproviseerde nursery. Krap mar knus. Gisteren nog één keertje toerist geweest: een kijkje genomen in het presidentiele paleis in Taipei. Waar de beste man ook nog altijd werkt, dus security en verplichte gids. De onze bezorgde me een informatie overload in Engels (met accent), maar wel interessant. Vooral over de tijd van de Japanse kolonisatie van Taiwan. 's Avonds een gezellig afscheids etentje gehad met Cecilia en Grace (Ruey-Ling zou later komen, maar het werk liep uit). Hotpot en BBQ/gril. Maar door al het lekkere eten wel vergeten foto's te maken, alleen een waar we allemaal heel vol zaten, aan het einde. Morgen stap ik dus weer op het vliegtuig. Dit keer met bestemming Schiphol, Amsterdam. Maar voor het zover is, morgenochtend eerst nog even een keertje langs Hsinchu met mijn familie om mijn tweede zus op te zoeken (die kan niet mee naar t vliegveld) en lunchen in de bergen. Ik beloof jullie nog één blog met mijn hernieuwde kennismaking met Nederland. Dus nog één keertje tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

Sjaak

Haha, die wc en handdoeken museum - erg grappig. Rare gasten die Taiwanezen ;-P Wow, de tijd gaat echt vlug! Ik studeer btw a.s. maandag af. We moeten echt meeten met Tram, jou en Varsha ;-)

Verder ben ik echt benieuwd hoe je het weer in Holland gaat vinden - is allemaal erg surrealistisch! Maar ergens is het ook wel weer veilig en knus - hoewel jij erg veel aan je familie daar hebt gehad!

Tip: Blogs goed bewaren en foto's evenzo ;-)

Melissa

ah, wat is de tijd gevlogen hè Roos! Als je dit nog op tijd leest, doe al je zusjes en ook Nini in Hsinchu nog de groetjes van me, haha!! En dan tot donderdag he.. Je zal wel weer moeten wennen in ons gezinnetje!! Nou, ik zou zeggen geniet echt nog even met volle teugen van/in dat heerlijk warme Taiwan..:) dikke kus van je (andere) zusje.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo