rosannestaiwaneseavontuur.reismee.nl

Familie weekend nummertje 3 (en dit keer met de Ditewiggen)

Vorige week ben ik naar het Museum of the Institute of History and Philology geweest, op een universiteits campus: Academia Sinica. De campust vinden was niet zo moeilijk, dat stond namelijk netjes beschreven in mijn Taiwanguide. Maar de campus is nogal groot... Dus even gevraagd. Om er vervolgens zelfs heen gebracht te worden door iemand van de uni. Het museum was best impressive! Niet heel toeristisch, dus als je naar Taiwan gaat en je hebt tijd over, neem een kijkje. Ik heb alleen geen foto's van mijn fotokaartje had ik per ongeluk in m'n laptop laten zitten... En sinds vrijdag voel ik me weer een beetje toerist hier (en wordt ook weer zo geïdentificeerd, ten minste als ik met hen loop). Mijn ouders, broertje en zusje (de Ditewiggen) hebben vrijdag voet op Taiwanese bodem gezet. Hun hotel (vier persoonskamer met flatscreen en bubbelbad)zit in de wijk Ximending, behoorlijk hartje Taipei. Het houdt ook in dat we terug zijn bij het Westerse eten. Zo doende ben ik dan toch nog in de McDonalds beland... Maar dat was na een heel gezellig familieweekend (ja, nog ééntje, de derde volgens mij...) in Yunlin. Daar zijn we zaterdag heen gegaan met de trein (ritje van vier uur...). En 's middags zaten we in het Yunlin Hand Puppet Museum in het plaatsje Huwei, waar een international hand puppet festival aan de gang was. Dus een stukje poppenkast (zo zouden wij dat in Nederland noemen, maar de poppen hier zijn een stuk mooier, zie foto) gezien en zowaar was daar een echte Puppet master aanwezig (een beroemdheid in Taiwan). Huwei is ook de plaats waar het ziekenhuis staat waar ik 21 jaar geleden geboren ben, dus ook daar zijn we even heen gelopen. Volgens mij kun je niet veel verder terug naar je roots.... 's Avonds naar de night market in Douliou geweest, een grotere night market (en veel, veel drukker: schuifel, schuifel) dan waar ik vorige week was geweest. Weer thuis aangekomen werden we verrast met cadeautjes. Waarbij vooral de bloembollen die mijn ouders meegenomen hadden voor een hoop lol zorgde. De tulpenbollen waren net kleine uien en de narcissenbollen vertoonden gelijkenissen met knoflook (om te checken haalde mijn broertje een ui uit de keuken en een tros knoflook uit de schuur... zie foto). De volgende dag hebben we veel in de auto gezeten en in de stad Hsinchu mijn tweede zus opgezocht op haar werk (want ze was dus niet in Yunlin). En daar de Hsinchu City God Temple bezocht voordat we naar Taipei gereden werden. Treinkaartjes waren er namelijk niet meer, ten minste geen zitplaatsen (en om nou vier uur te staan in de trein...). Onderweg naar Hsinchu nog wat pauzes ingelast bij wat wegrestaurants (waaronder één met een aantal kleine aquaria). En vandaag zijn we (de Ditewiggen) naar/in/op de Taipei101 geweest. Het eigenlijke plan (maokong, vooral voor de gondola's) ging niet door want bij het gondola station aangekomen was het gesloten voor onderhoud. Maar eerst een stopje bij Sun Yatsen Memorial hall. Daar moet je heen als je naar Taiwan gaat, de beste man wordt (over het algemeen) gezien als de 'vader van het moderne China'. Dat is verrassend genoeg het geval in zowel Taiwan als in China, is er toch iets waar ze het over eens zijn ;). Daarna dus naar de Taipei101, in 37 seconden van de 5e naar de 89ste verdieping gezoefd (op 382 meter hoogte). Uiteraard met mooi uitzicht (niet echt meer bij daglicht helaas, daar waren we net wat te laat voor (en ook de rij voor de lift was daar wat aan de lange kant voor). Nog even een weekje genieten hier met de Ditewiggen! Meer over onze avonturen hier in mijn volgende blog.

Reacties

Reacties

Frans en Corrie van nr 234

Hallo Rosanne!
Fijn dat alle Ditewiggen nu bij je zijn he?
Zijn ze nog een beetje in toom te houden? Laat ze anders maar lekker in hun bubbelbad zitten met z'n vieren hoor!
Uitgebreid verhaal weer, we zouden ook graag de foto's bekijken....... maar die heb je zeker nog voor ons in petto???????
Veel plezier verder meisje, geniet maar lekker met de heeeeeeele familie!
Lieve groeten van F & C uit 3bergen NL

Sjaak

Leuk verhaal weer - echt leuk om te lezen hoe jij met je familie daar en hier omgaat het is gewoon één en hetzelfde. En al die culturele uitstapjes, smul ervan! Ging je nu nog door Taiwan reizen?

Tregent hier alleen maar en wordt kouder; dus geniet ervan ;-)

Sjaak

Hey, leuk verhaal weer - jij gaat van familie, museum, stad en strand naar het klooster :D Erg divers dus! Je neemt het er echt van en daar ben ik best een beetje jaloers op ;-)

Dacht eigenlijk dat je er nog een maand zou zijn.... is de tijd zo vlug gegaan?! Dan ben je terug voordat ik afstudeer, dat is knap ;-P

Erg leuke foto's btw, die van de metro vind ik erg artistiek! Sowieso mooie natuur daar, je voelt je vast zo vrij als een vogeltje :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo