rosannestaiwaneseavontuur.reismee.nl

Japan (nouja, bijna dan in Beitou), Taichung en mijn tweede familieweekend!

Het is een beetje druk geweest, dus voor het weekend niet kunnen posten over vorige week, nu dus een poging om vorige week èn een familieweekend in één blog te beschrijven. Dus wat meer leestijd incalculeren :) Vorige week naar het Museum of Contemporary Art (MOCA) geweest. Waar de grote tentoonstelling over mode ging, niet helemaal wat ik bij het museum in gedachte had, maar het werd mooi gepresenteerd. Woensdag een een dagje Beitou gedaan. Dat is een deel in het Noordoosten van Taipei. Vooral bekend van de hotsprings, maar ook de Japanse architectuur en de Taiwanese aboriginals (zoals in zo'n beetje elk gebied van Taiwan is er een of meerdere stammen. In totaal zijn er veertien erkende stammen). Ik ben (als bijna echte tourist) alle 'spots' af gelopen. Begonnen bij het Ketagalan Cultural center. Veel (interessante en leerzame) info over de indignious people of Taiwan (en bijna alles ook nog netjes in het Engels erbij, jippie!). Daarna naar het Hotspring museum. En dat was het eerste museum waar ik met een gevalletje, schoenen uit slippers aan te maken kreeg. Alle musea daarna ook, om de houten vloeren mooi te houden denk ik. Het voelde net alsof je een beetje Japan binnenloopt. In vergelijking met de traditionele gebouwen die ik in Taiwan tegen ben gekomen zijn de Japanse gebouwen wat simplistischer. Het museum zelf is ooit ook echt een hotspring/badhuis geweest. Thermal Vally was de volgende stop. Ook bekend onder de wat onheilspellende naam Hell Valley. Het is een waterbron met groene sulfur (geloof ik) en zo'n 70 graden. Dus stoom! Dankzij deze bron zijn er in Beitou zoveel hotsprings. En het is ook één van de redenen waarom men vroeger dacht dat er in de valley heksen woonden... Het was in ieder geval een mooi gezicht. Vervolgens even een kijkje genomen bij de Puji temple, een (kleine) tempel in Japanse stijl. Veel simplistischer vergeleken bij de tempels die ik in Taipei bezocht heb. Ik had het gauw gezien en daarna volgde een (lange) wandeling heuvel-/bergop. Naar het Taiwan Folkarts museum. Ook al zo'n mooi japans bouwwerkje. 's Avonds ben ik half Taipei weer door gegaan (de MRT is zo fijn!), naar de Shida Nightmarket. Waar vooral veel studenten komen vanwege de Uni('s) die vlakbij zitten. Leuk en goedkoop. Kwam in een winkeltje terecht, dat ik nu het tassenhemeltje noem. Het overgrote deel van de tassen wat 290 NTD (wat meer dan 7 euro). Ook de tassen waar je in NL tussen de 15 en 20 euro kwijt bent. Erg fijn, wel netjes ingehouden, twee tassen gekocht (grote en een kleine). Vrijdag brak m'n familieweekend aan. Dat begon met een treinritje naar Taichung. 's Middags met m'n jongste zusje (na een lekkere lunch) naar Taichung Park geweest en een klein museum (broadcasting museum, maar alles was chinees). 's Avonds met broertje en zusje de nachtmarkt daar over gegaan (allerlei snacks op waaronder inktvis en een hotdog van een stokje (ze eten hier niet alleen met stokjes, maar ook bijna alles van stokjes)). Later die avond kwamen mijn derde zus en haar vriend er ook bij en hebben we in een restaurant (wat een soort museum was van het oude taiwan, zie foto) lekker (nog meer) gegeten. Na een nachtje slapen met z'n allen bij mijn zusje op haar kamer de volgende dag naar het national Taiwan Museum of Fine Arts geweest en daarna nog in een echt theerestaurant bubble tea op, yumm! 's Avonds naar Dapi in Yunlin gereden, de volgende dag was namelijk de bruiloft van een nicht van mij. Als lunch voordat we 's avond naar de bruiloft gingen heb ik pasta gekookt voor mijn familie (geslaagd en ze leren snel, want op de dag dat ik weer naar Taipei ging kreeg ik als lunch pasta gemaakt door moeders en mijn jongste zusje). Dat ging voor een deel zoals de lunch bij de verloving, met als verschil dat deze versie veel groter was en dat er drie jurken waren (in plaats van één...) en dat we er met een touringcar heengingen (grote familie en het was in Taichung). Met karaokeinstalatie kwam ik op de terugweg achter (ik doe het mijn Taiwanese vader niet na....). In het kort was het vooral veel eten (ik heb zowaar haaienvinnensoep op, maar daar kwam ik pas achteraf achter, ben er namelijk niet echt voorstander van...). De maandag was een feestdag Double Ten Day en dit jaar bestaat Taiwan 100 jaar! Beste plaats is dan eigenlijk Taipei, maar ik heb het met mijn familie gevierd met een dagje naar de oude havenplaats Lugang en daar een heel ritsje toeristische plekjes bezocht (en veel foto's gemaakt, uiteraard). 's Avonds was er bij haven vuurwerk en dat hebben we geweten. Want het idee was om daar te gaan kijken, de praktijk was vooral file (en veel, heel veel scooters). Dus uiteindelijk vanuit de middenberm net boven de bomen kunnen kijken, beetje verweg, maar toch nog wel mooi (de volgende dag op de tv een stukje van de hele show gezien, dat was natuurlijk wel een stuk indrukwekkender geweest). Nu was de heenweg file, maar de terugweg spande de kroon: twee uur in filetempo voordat we Lugang uit waren. En vanavond weer in Taipei aangekomen, deze keer wel met de trein (een ritje van vier uur dat is met de snelste trein, met uitzondering van de hogesnelheidstrein, maar die stopt niet op het stationnetje waar ik vanaf vertrok: Dounan). Later in de week komen de Ditewiggen ook naar Taiwan, maar daarover meer in mijn volgende blog!

Reacties

Reacties

Eva

Hee Roossss

wat een leukk verhaallll !!
Vraagje waar is die Shida nightmarket?? Welke MRT?

Kussss xxx geniet er lekker van!

Sjaak

Leuk verhaal weer, erg avontuurlijk! Echt genieten :-D
Je moet je ook wel erg thuis voelen met je familie; het ziet er allemaal zo hartelijk uit!

Wat zijn je verdere plannen? Wanneer werk je niet meer bij het tehuis?

Plezierig nog, maar dat zal vast wel lukken :D

Jolanda en Mijke

Het blijft leuk om je verhalen te lezen en wat een reis maak je. Het is helemaal leuk om iedereen met elkaar op de foto's te zien. Roos blijf genieten en doe de ditewiggen de groeten.

Paulus

Ik zou ook wel eens met Double Ten Day in Taipei willen zijn, misschien volgend jaar :) Ben je trouwens ook in die openbare hotspring geweest die maar 40NTD kost? Zo lekker! Als je nog leuke tips heb die je niet in je blog heb gezet dan hoor ik het graag. Van de week ga ik ook je andere verhalen lezen!

Groetjes, Paulus



Reizen Taiwan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo