rosannestaiwaneseavontuur.reismee.nl

Thee en tempels in de bergen, musea en een kerk(dienst)

Taiwan begint wat af te koelen (24-27 graden) dus het ontdekken van Taipei en omgeving is wat relaxer. Deze week ben ik de bergen in gegaan. Een kabelbaan (en een behoorlijke ook, van vier kilometer) bracht me naar 299,3 meter hoogte naar Maokong ten zuiden van Taipei. Op de heenweg in een 'Crystal Cabin' gezeten, wat inhield: een glazen vloer (zie foto) voor de terugweg een gewone cabin gekozen, want in het donker is er niet zoveel te zien onder je voeten. Ik heb er die middag/avond vooral katten(beelden) theehuizen en tempels gezien. De katten omdat de naam (Maokong iets betekent als geen kat, beetje verwarrend, google maar) en theehuizen omdat er (vroeger) veel thee vandaan komt (kwam). Nu is het voornamelijk het toerisme dat de boel draaiende houdt. Voor 200 NTD (= +/- 5 euro) heb ik er genoten van een pot thee, een bord tofu (gestoomd in thee, zei het Engelse menu) en een fijn uitzicht op Taipei (helaas niet helemaal helder, maar toch behoorlijk impressive). Verder een aantal tempels bezocht (maar één, volgens mij ook de bekendste heb ik alleen vanuit m'n kabelbaanbakje gezien). En een klein theemuseumpje. Verder nog wat meer van Taipei gezien, voornamelijk musea. Een beetje moderne kunst uit Taiwan, Japan en Frankrijk in het Fine Arts Museum (in de buurt van het dure Grand Hotel) en later in de week het National Taiwan Museum en de City Landbank Exhibition Hall. De laatste zat bij het ticket van het National Taiwan museum inbegrepen. En beide musea waren vooral impressive op gebied van exposities over de natuur. De Exhibition Hall was bijvoorbeeld geheel gewijdt aan de evolutie, maar vooral impressive waren ed skeletten (waaronder een aantal enorme dinosaurus skeletten!). Die hall is de grote publiekstrekker, maar het was natuurlijk ooit een bank. En een bank heeft een kluis, dus die heb ik ook even bezocht. En een middagje geshopt in de de 'fashion area' (Wufenpu Garment wholesale area) waar allemaal kleine kleding- tassen- en schoenenwinkels zitten die (veelal) tegen inkoopprijs verkopen (cheap!!). Nog een tempel die ik bezocht heb, was in de buurt van de Dadaocheng warf (wat er op wat foto's mooi uitzag, maar in werkelijkheid mee wat bouwproject was). De City god Temple, in een straat waar allerlei gedroogd eten (waaronder ook haaienvinnen en iets dat leek op (dieren)tongen) en tempel offeringen verkocht worden. Duidelijk een straatje Taiwanese cultuur. De tempel zelf is vrij klein, maar er werd actief geofferd en er stond veel uitleg in het Engels (dan wist ik voor de verandering ook eens waar ik naar keek). De offeringen bestaan vooral uit eten, maar ook make-up en nepgeld heb ik gezien. Met het Taiwanese geloof (voornamelijk Taoistisch, maar ook 'volksgeloof' wat een soort mix is van taosime, boeddhisme en confuïsme) heb ik niet heel veel (al zijn de tempels dus wel mooi, vooral kleurrijk). Dus ik heb vandaag wat bekenders opgezocht: een kerk. Om precies te zijn de Grace Baptist Church in het Universiteitsgebied van Taipei (waar meer kerken zitten, bijna ernaast zit een Lutherse kerk en een half blokje verder heb ik een evangelische kerk gespot). De dienst die ik bezocht heb was tweetalig (Chinees en Engels). Vooral een grote kerk (hoewel 'ie bij deze dienst lang niet vol zat). Grootste verschil met wat ik ken: de schriftlezing werd hardop en gezamelijk gedaan. Eén van de leuke overeenkomsten: Als een hert dat verlangt naar water (in het chinees en daarna in het Engels en ik ken 'm natuurlijk in de mooie NL-versie van zusje Melissa). Erg leuk om even wat 'bekenders' te zingen/horen. Verder werk ik nog lekker in het kindertehuis, En ik ben ge-upgrade naar klimpaal, gezien het feit dat de kleintjes niet meer alleen kruipen maar ook enthousiast hun eerste stappen zetten en zich overal aan vastklemmen voor wat extra steun. Er is er ook één die geleerd heeft om te springen, wat er behoorlijk grappig uitziet, dus er wordt ook volop gelachen. Tot het volgende verslagje !

Reacties

Reacties

Sjaak

Hey Rosanne leuk om allemaal te lezen - haha geupgrade tot klimpaal :-P Jij allemaal heilig gewijde gronden betreden - moet je eens Erica Terpstra op Reis bekijken of een pre-view daarvan van Omroep Max, vet lache! Je geniet met volle mate zo te zien! Erg leuk. Geniet ze verder nog van de kinderen - maar ook thee/temples/katten/make -up et cetera :D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo